onsdag 26. mars 2014

Mønster

Målene for oppgaven var å få øvelse i photoshop og illustrator, få forståelse innen mønsterbygging, forståelse for begrepene innen mønsterbygging, få erfaring med å utvikle et eget design for et produkt og å få erfaring med å bevisst bruke formale virkemidler for å skape ulike uttrykk.

Vi skulle lage 2 uttrykk, et rolig og et livlig og deretter finne ut hvilken vi ble mest fornøyd med. Etter vi hadde blitt fornøyd med en av de skulle lage 3 varianter av designet med forskjellige fargenyanser som skulle passe sammen fordi vi skulle lage noe med de 3 mønstrene i produksjon.

For det rolige mønsteret jobbet jeg ganske enkelt med illustrator. Jeg tenkte at jeg ikke ville ha så sterke farger. 
Og da ble mønsterelementet slik.


Etter det jobbet jeg litt med rapporten og den ble slik. Det endte tydeligvis opp med at den ble lysere enn mønsterelementet.


Også ble flatemønsteret slik


Med det livlige uttrykket fant ut at jeg ville jobbe litt med et pop art-inspirert mønsterelement, men å lage min egen vri på det. Så jeg tenkte "Pop art goes punk". Jeg tenkte først på pop art fordi det er en del kontraster og vertikale linjer.
Så jeg jobbet en del med mønsterelementet fordi jeg ble veldig inspirert og ville ha med en del ting.


Også rapporten.



 Og deretter var det flatemønsteret.


Jeg ble mest fornøyd med det livlige uttrykket og jobbet med 3 forskjellige fargenyanser på det.




Jeg ble mer fornøyd med det livlige mønsteret fordi jeg jobbet mer med det, hadde mer inspirasjon for det og kunne gjøre litt mer ting som jeg ville med det. 
Jeg er også fornøyd med fargevalgene og jeg synes de passer sammen, siden når jeg skal lage et produkt ut av det så kan jeg blande noe svarthvitt med farger, og jeg tror det kan bli bra. Jeg synes jeg har jobbet bra og fått fram det jeg ville få fram. Jeg ble litt fascinert over hvordan et mønsterelement kan bli helt annerledes når det blir laget til et flatemønster.

Når det kom til den andre oppgaven, der vi skulle gjøre noe med mønsteret, valgte jeg å jobbe med origami. Jeg prøvde å lage forskjellige ting, men mange av de så ikke riktig ut, så jeg hadde et stort utvalg med forskjellige dyr. Noen så ut som det de skulle være, mens andre var helt umulig å se hva det skulle være.Etter jeg hadde holdt på med de en liten stund fant jeg ut at jeg kunne bruke de til å lage en uro med forskjellige dyr.

Etter en stund hadde jeg laget 3 dyr som jeg ble fornøyd med.

Den første ble en sommerfugl.


Deretter en ugle.


Og så en kanin.


Jeg brukte en kopp til å forme ståltråden til en runding,slik at de skulle ha noe å henge fra. Og så tok jeg en gjennomsiktig tråd som de skulle henge i. Jeg laget et lite hull i toppen av alle dyrene med en nål og stakk tråen igjennom og knytte den til en en liten bit med papir slik at knuten ikke skulle skli igjennom hullet. Dette gjorde jeg på kaninen og uglen. Men på sommerfuglen så knytte jeg bare helt vanlig.

Jeg tenkte det ville så bra ut om de var hengt i forskjellige høyder. Men en ting som jeg skulle ha gjort var å hatt den i svart-hvitt i midten og gjerne hatt den som en ugle istedet.
Det ser litt rart ut at det er farger øverst også plutselig svarthvitt nederst. Jeg tror det ville sett bedre ut at den var f.eks. i midten.


Men alt i alt ble jeg veldig fornøyd, jobbet ganske bra med å få laget fine dyr til slutt. Og det endte opp med å se veldig bra ut med de forskjellige lengdene på tråen slik at det en slags "flow" til sluttproduktet. Jeg er litt fornøyd med at den minste figuren/dyret er nederst og den største øverst, det får hele uroen til å ha en usynlig linje formet som en slags trekant. 
Jeg føler jeg har jobbet bra med oppgaven og har fått til å gjøre det vi skulle gjøre, altså lage et produkt ut av mønsteret vårt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar