torsdag 28. november 2013

"Portrett" i gråtoneskala.


Vi fikk i oppgave å male et selvportrett med akrylmaling og vi skulle bruke det vi har lært om gråtone-skalaen. Vi skulle få frem et harmonisk men spennende bilde/uttrykk

Først fikk vi en stor firkant med papp som vi skulle male hvit, jeg tok to lag med maling. Dette skulle være det vi malte selvportrettet på.
 Så tok jeg et bilde av meg selv, deretter redigerte jeg det i photoshop. Jeg tok på litt mer kontraster så brukte jeg filteret artistic > cutout.
Så printet jeg det ut i A3-format og deretter la det på pappen som vi skulle male på. Jeg tok et lag med blåpapir under A3-bildet og tegnet med en blyant oppå  sånn at jeg skulle vite hvor jeg skulle male.


Etter jeg gjorde det ble det seende slik ut. Så måtte jeg studere det bilde jeg hadde printet ut for å finne ut hvilke gråtoner jeg skulle bruke hvor. Jeg strevde litt med å få den lyseste fargen til å bli riktig, men fant til slutt ut at jeg ville ha hele bilde litt mørkere og bruke mørkere valører for å få uttrykket til å bli litt mørkere og trist.



Jeg lot øyet være umalt til jeg var ferdig med resten fordi jeg tenkte at øynene skulle få farge.
Jeg tenkte opprinnelig at øyet skulle være en sterk oransje, men hadde for lite tid til å blande og derfor klarte ikke å blande meg til den rette fargen.
Så bestemte jeg for at øyet kunne være en grønn-brun aktig farge. Så kuttet jeg bilde sånn at det ble litt mindre, også var jeg ferdig.

Jeg er veldig fornøyd med resultatet, med tanke på hvor lite søvn og inspirasjon jeg hadde. Men jeg ble ferdig og fullførte oppgaven, og ble ikke så ille som jeg hadde forventet.
Det eneste jeg merker jeg ikke er så fornøyd med er hvor stor øyet ble. Hadde ikke så god tid på å rette det opp. Men det går vel sikkert bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar