torsdag 15. mai 2014

Målestokk og projeksjonstegninger.

Vi fikk i oppgave å jobbe med målestokk, det første vi gjorde var å lage en en liten boks eller et tittelfelt i et hjørne på et A3 ark, der skulle vi skrive hva vi jobbet med, målestokk, dato, initialene våre, oppgave nummer og navnet vårt. 
Når vi hadde fått ned målene og tegnet boksen, så skulle vi kopiere arket slik at vi hadde flere A3 ark med boksen på som vi kunne jobbe på.


Jeg var en del borte, men det vi startet med var å tegne 4 forskjellige senger med 4 forskjellige målestokker, 1:5, 1:10, 1:50 0g 1:100. Vi fikk et eksempel på et ark av en seng tegnet med målestokk 1:20, og målene til den skulle være utgangspunktet til sengene vi skulle tegne selv.

Siden jeg ikke var der så mye så var det veldig vanskelig å skjønne målestokk-linjalen. Så det jeg gjorde først ble ikke så bra. Prøvde lenge å få det til å bli perfekt, men alt ble bare feil. Også måtte jeg gå tidlig, så ble aldri helt ferdig med den oppgaven.


Resten av klassen skulle også tegne en beholder med lim i, noe som jeg ikke var helt med på, så fikk ikke gjort den. 

Men så begynte vi med en projeksjonstegning av en kopp i målestokk 1:1, noe som gikk veldig bra. Var litt vanskelig i starten, men etter litt hjelp så ble alt litt enklere.
Først skulle vi starte med å tegne koppen fra siden, da fulgte vi bare målene som vi hadde fått. deretter skulle vi trekke linjene fra koppen ned og deretter tegne koppen ovenfra. Da måtte vi bruke en passer.

Det var litt vanskelig å holde seg innenfor alle linjene jeg hadde satt opp, men fikk det til til slutt. Deretter skulle vi trekke linjene opp til ruten ved siden av den første koppen vi hadde tegnet, der måtte vi også bruke passer for å få linjene til å være avrundet for å komme seg til den ruten vi skulle tegne den i. 

Når linjene hadde kommet seg til den riktige ruten var det bare å bruke en linjal og få linjene rett opp slik at vi kunne få de loddrette linjene riktig, deretter tok vi linjene fra den første koppen vi hadde tegnet for å få høyden og håndtaket i riktig høyde. Også var man ferdig med den. Jeg likte oppgaven her veldig godt, var ganske gøy å faktisk få det til.


Deretter skulle vi tegne en kommode, vi fikk en eksempeltegning der vi fikk se hvordan den så ut. Etter litt hjelp så skjønte jeg endelig målestokk-linjalen, noe som hjalp meg veldig mye. 
Hovedmålene på kommoden var: Bredde: 64 cm, høyde: 76 cm og dybde: 40 cm.

Vi skulle tegne kommoden i målestokk 1:5. Jeg slet litt med den første kommoden, der man ser den forfra, fordi toppen av den skulle 2 cm lengre ut enn resten av kommoden, så var litt vanskelig å sette seg inn i det og tenke over hvordan den skulle se ut forfra. Men etter en liten stund gikk det ganske bra. 
Deretter trakk vi linjene fra kommoden ned til ruten under. Også skulle vi tegne de "usynlige" linjene inni kommoden, fordi man ser egentlig bare toppen der det går 2 cm ut fra selve kommoden om man ser den ovenfra.
Så brukte vi passer igjen for å få kommoden opp ved siden av den første kommoden. Så trakk vi de horisontale linjene fra den første kommoden til den tredje også tok vi med de "usynlige" linjene til skuffen.


.Når vi var ferdig med den første kommoden skulle vi tegne den på nytt i en mindre målestokk, så vi tegnet den i målestokk 1:10. Det var litt vanskelig å tegne alt veldig tynt, og lite, men jeg fikk det til. Jeg gjorde bare det samme som jeg gjorde på den store kommoden, bare mindre


Jeg synes oppgavene var greie, var veldig vanskelig i starten, men etter hvert fikk jeg det til litt bedre. Likte projeksjons tegningene veldig godt, alt var veldig ryddig og man kunne bruke en del tid til å få det perfekt.

Jeg er ikke så veldig fornøyd med det jeg gjorde først med sengene, siden jeg ikke helt skjønte hva jeg skulle gjøre eller hvordan jeg skulle gjøre det. 
Men etter litt hjelp fikk jeg det til og tegningene ble mer nøyaktig og jeg ble mer fornøyd.
Jeg føler at jeg har fått til å lage det vi skulle lage og tegne projeksjonstegningene i riktig målestokk og vært så nøye som mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar