tirsdag 13. mai 2014

Geriljabroderi

Før vi startet med å brodere og bestemme oss for hva det skulle stå så gjorde vi en liten øvelse. Vi skulle velge ut 3 ord som var sinnsstemninger med egne skrifttyper og deretter illustrere ordet med motsatt sinsstemning. Altså "glede-sorg." o.l


Deretter skulle vi prøve ut ulike broderisting. Jeg skjønte ikke helt instruksene på arket vi fikk (bortsett fra korssting) så jeg bestemte meg for å prøve å lage mine egne sting. 
Jeg ble veldig førnøyd med sting nr 2. på bildet og bestemte meg da for at jeg ville bruke det til broderiet.


Etter vi hadde laget minst 6 ulike sting så skulle vi starte med selve broderiet. Vi skulle tegne skisser og prøve ut ulike skrift typer, og ulike farger. (har ikke bilder av det)
Etter jeg kom opp med dette ble jeg veldig førnøyd. Jeg tenkte et passende element til broderiet ville være en munn.



Men når jeg skulle prøve meg litt fram med å brodere en munn innså jeg at det kunne bli litt vanskelig, så jeg endte opp med å måtte prøve flere ganger med forskjellige teknikker.

På bilde under hadde jeg funnet en teknikk som ville funke ganske bra.


Når jeg startet på brodere skriften og snakke boblen ble jeg mer fornøyd fordi da kunne man se stingene og hvor interessant det så ut.


Det endte opp med at jeg gikk tom for brun tråd, så måtte knyte mange korte tråer sammen, men når jeg begynte med munnen fant jeg ut at det ble litt for dumt å sitte å knyte sammen små tråer. 
Så jeg fant en mørkerød trå. Deretter tegnet jeg på stoffet med en myk blyant slik at det ble enklere å få det på stoffet. Etter jeg hadde gjort det så prøvde jeg å brodere etter det jeg hadde tegnet på.

Noe jeg innså litt senere var at munnen ikke ble så veldig bra plassert. Men er fortsatt litt fornøyd med hvordan munnen endte opp.
Jeg valgte å ikke fylle ut leppene med farge fordi om jeg hadde fylt ut med en lysere rødfarge føler jeg at det hadde ødelagt litt for skriften og snakkeboblen, siden det er mye mellomrom der. Så jeg tenkte at leppene ville blitt seende litt skvist sammen ut, så jeg tenkte det var best slik. 


Når jeg var ferdig med alt så trengte jeg bare å dampe det, og deretter ha en liten ramme i papp(?) rundt det for å få det til passe i den ordentlige rammen.

Men alt i alt synes jeg at jeg har jobbet ganske bra, var en del dager at jeg var borte fra skolen så måtte gjøre en del hjem, noe som også var greit. (Egentlig litt koslig) Jeg synes jeg har jobbet bra med teksten å fått det til å se veldig ryddig ut. Kunne ha plassert munnen litt annerledes, men det er ikke den verste plasseringen, så den er helt ok.
Er fornøyd med hvordan det ser ut i rammen, er kanskje litt mye rom nederst, men det kunne alltids vært verre. Jeg er også fornøyd med uttrykket, likte hvordan det er mye rom i selve stingene og rundt dem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar